Firma zero waste

Firma zero waste – od czego zacząć?

Dzisiaj zastanowimy się, w jaki sposób budować i rozwijać swój biznes, aby był jak najbardziej przyjazny dla środowiska naturalnego i od czego zacząć zmiany w codziennej pracy firmy tak, by jak najbardziej zbliżyć się do filozofii zero waste?

Na wstępie warto zaznaczyć, że samo pojęcie “zero waste” nie oznacza całkowitego nie wytwarzania odpadów, co w obecnych czasach jest po prostu niewykonalne. Idea opiera się głównie na niemarnowaniu i ograniczeniu odpadów i śmieci. Jednak pierwszym krokiem jest przede wszystkim uświadomienie sobie ogromnej wagi problemu, jakim jest nadmierna konsumpcja i niekontrolowane wytwarzanie śmieci, brak ich segregowania i przetwarzania. Głównym postulatem tego ruchu jest przekonanie do przejścia na gospodarkę obiegu zamkniętego.

Gospodarka o obiegu zamkniętym – regeneracyjny system gospodarczy, w którym minimalizuje się zużycie surowców i wielkość odpadów oraz emisję i utraty energii poprzez tworzenie zamkniętej pętli procesów, w których odpady z jednych procesów są wykorzystywane jako surowce dla innych, co maksymalnie zmniejsza ilość odpadów produkcyjnych.

W każdej firmie, w każdym przedsiębiorstwie można ograniczyć negatywny wpływ na środowisko. Co więcej, zdecydowanie łatwiej wdrożyć zasady zero waste w niewielkiej organizacji, dlatego tak ważne jest zwiększanie świadomości wśród przedsiębiorców i zachęcanie ich do skutecznych, systemowych zmian w prowadzonych działalnościach.

Małe kroki – wielki efekt. Podstawowe działania przynoszące wymierne korzyści

Niemal jedną trzecią dorosłego życia zajmuje praca. Poniżej znajdziecie kilka prostych sposobów na to, by biuro stało się przyjazne środowisku. Co więcej, wdrożenie takich zasad to świetny start na drodze, której celem jest stworzenia firmy zero waste.

  • Dokumentacja elektroniczna – ograniczcie zużycie drukowania, korzystajcie z programów online do katalogowania, fakturowania i prowadzenia rachunkowości. Jeśli już musicie coś wydrukować czy skserować to postarajcie się robić to dwustronnie. “Nie drukuj mnie” – warto takie hasło zamieszczać w stopkach mailowych tych wiadomości, które nie muszą być drukowane (np. są informacją o ofercie, nowościach, zaproszeniem do współpracy czy zachęceniem do skorzystania z aktualnej promocji)
  • Wybieranie ekotransportu – codzienna droga do pracy ma znaczenie. Spacer, rower, rolki, transport publiczny lub (jeśli nie ma innej możliwości) wspólna podróż samochodem z innymi ludźmi – to ma znaczenie!
  • Zero waste lunch. Jeśli zamawiacie do firmy obiady – przyjrzyjcie się firmom cateringowym ze swojej okolicy i wybierzcie tą, która oferuje posiłki w biodegradowalnych opakowaniach lub dowozi je w pojemnikach wielokrotnego użytku. Poinformujcie dostawcę, że nie musi do zamówienia dawać jednorazowych sztućców (jest to niestety “zmorą” firm cateringowych).
  • Energia na wagę złota – odłączajcie sprzęt elektroniczny, jeśli w danym momencie nie jest potrzebny. Zawsze gaście światło w pomieszczeniach, w których nikt nie przebywa. A jeśli planujecie kupić dodatkowe urządzenia – szukajcie takich, które są jak najbardziej ekologiczne. Świetnym rozwiązaniem są np. eko drukarki, które nie mają tonerów i generują aż o 80-90% mniej odpadów, zużywają nawet 80% mniej prądu.
  • Ekologiczny marketing – niestety, patrząc na ilości produkowanych gadżetów reklamowych, ulotek, opakowań, można dojść do wniosku, że działy marketingu i osoby odpowiedzialne za promocję marki nie zważają na ekologię. A wystarczy uświadomić sobie, że o wiele większe korzyści biznesowe osiągnąć można kierując się zasadami “zielonego marketingu”.
  • Segregacja śmieci – absolutna podstawa firmy przyjaznej środowisku. Kosze na śmieci powinny być ustawione wszędzie tam, gdzie są realnie potrzebne. Obecnie na rynku jest bardzo wiele eleganckich koszy do segregacji, które można postawić w przestrzeni biurowej bez obaw o wygląd wnętrza.
    Pakuj ekologicznie – jeśli często wysyłasz listy lub paczki do klientów, prowadzisz sklep internetowy, znajdź dostawcę ekologicznych wypełniaczy pudełek i opakowań przyjaznych środowisku.

Czy sprzątanie biura i zakładów pracy może być eko?

To bardzo trudna i często sporna kwestia. O ile w małych firmach, w których o porządek troszczą się sami pracownicy lub właściciele, nie jest problemem używanie np. samodzielnie zrobionych środków czystości. Niestety większe powierzchnie biurowe i zakłady pracy wymagają często nieco większych pokładów pracy, a sprzątanie i dezynfekcję zleca się firmom zewnętrznym. Warto jednak zrobić reaserch na rynku i wybrać serwis sprzątający, który korzysta z profesjonalnych środków czystości, produkowanych w firmach o wdrożonej i przestrzeganej polityce zrównoważonego rozwoju, w opakowaniach biodegradowalnych, posiadających odpowiednie certyfikaty ekologiczne.

Wszędzie tam, gdzie nie można zrezygnować z silnych środków czystości (gabinety kosmetyczne, przychodnie lekarskie i weterynaryjne, przedszkola i żłobki prywatne, lokale gastronomiczne itd.) warto poświęcić czas na weryfikację firmy porządkowej i produktów, z których korzysta.

Przeczytaj też o wyposażeniu łazienek i toalet w firmie przyjaznej środowisku>>