Europejski kwiatek – brzmi przyjemnie, prawda? Z pewnością widziałeś go na wielu produktach. Czy wiesz, co on właściwie oznacza? Czy warto sięgać po artykuły, na których widnieje logo Ecolabel? Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze informacje – miłej lektury!
Od 1992 roku producenci, usługodawcy czy dystrybutorzy mogą starać się o uzyskanie certyfikatu Ecolabel dla swoich produktów. Otrzymanie „Margerytki” jest traktowane jako wyróżnienie i oznacza, że oznaczone nią artykuły spełniają określone kryteria unijne ekologiczne i użytkowe. Przyznawany jest w każdym kraju członkowskim Unii Europejskiej na podstawie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 roku w sprawie oznakowania ekologicznego dla poszczególnych grup wyrobów.
Na jakich produktach możesz szukać symbolu Ecolabel? Odpowiedź na to pytanie jest prosta – na takich, po które warto sięgnąć! Symbol Ecolabel uzyskać mogą jedynie producenci spełniający określone normy i którzy poddali audytowi cały proces powstawania produktów.
System Ecolabel obejmuje aż 23 grupy wyrobów (poza lekami, żywnością i napojami), m.in. środki czystości, produkty higieniczne i detergenty, farby i lakiery, pralki, lodówki i inny sprzęt AGD i RTV.
Aby dany produkt otrzymał certyfikat Ecolabel musi być oceniony cały jego cykl życia i jego wpływ na środowisko naturalne. Rygorystycznym badaniom poddaje się następujące etapy:
Znaki ekologiczne na opakowaniach są sygnałem dla konsumentów, że powstają w warunkach, które nie zagrażają środowisku, produkowane są z bezpiecznych dla natury (a więc i ludzi) komponentów, nie zawierają szkodliwych substancji. Warto znać najważniejsze ekooznaczenia i zwracać na nie uwagę podczas zakupów.